Bez dobrého plánu žiadna projekt nebude dlho fungovať a jeden človek nemôže všetko nosiť v hlave. Podnikateľský zámer je spôsob, akým všetky vaše plány do budúcnosti prenesiete na papier.
Preskakovať tento krok pred začiatkom podnikania sa nevypláca. Naše vlastné myšlienky majú tendenciu obrusovať hrany zložitých až nemožných faktov ak nie sú nútené byť formulované do konkrétnych viet. Tým, že si vytvoríte podrobný podnikateľský zámer, zaistíte si, že všetko prejde niekoľkými filtrami a vyjde na svet tak, aby to bolo skutočne realizovateľné. Tento zdanlivo zbytočný kus papiera alebo digitálnej prezentácie vám však príde na pomoc aj v ďalších situáciách.
Každý nový podnikateľ vstupuje na trh s nejakou základnou myšlienkou a cieľom. Podnikateľský zámer je dokument, v ktorom sú tieto zhrnuté a naznačuje, kam bude vaše podnikanie dlhodobo smerovať. Na začiatku sa píše podnikateľský zámer (plán) predovšetkým pre vašu vlastnú potrebu. Podobne ako nákupný zoznam, vám podnikateľský zámer umožní priebežne kontrolovať, či vaše kroky mieria presne tam, kde chcete byť. Spíšete tu všetky úlohy, ktoré je potrebné vykonať pred začiatkom podnikania, čo by ste radi dosiahli a v akej fáze sa rozvoj hlavných myšlienok podniku nachádza.
Podnikateľský zámer vám ale nemusí len zostať visieť na nástenke v kancelárii. Niekedy po vás môže chcieť detailne rozpísaný plán podnikania banka či iná inštitúcia, od ktorej chcete získať pôžičku, grant alebo dotáciu. V takom prípade musí byť z vášho podnikateľského zámeru jasné, ako chcete prakticky dosiahnuť svoje ciele. Kvôli rôznym účelom môžete kľudne spísať niekoľko verzií podnikateľského zámeru naraz. Jedná sa o veľmi šikovný nástroj pre vysvetlenie vašich myšlienok zamestnancom aj investorom. Skrátka je to ako by ste vzali všetny svoje nápady a otlačili ich na kus papiera.
Štruktúra podnikateľského plánu nie je pevne daná, ale aj napriek tomu nájdete na internete veľké množstvo vzorov, ktoré vám pomôžu s jeho základnou organizáciou. Rozsah vám nikto neurčí, ale pre tzv. plný podnikateľský plán by ste nemali mať menej než 15 stránok. V ňom sa totiž očakáva, že podrobne vypíšete všetky konkrétne kroky, rozdelíte zodpovednosť a rozpíšete sa o finančných detailoch vášho podnikania. Pre komunikáciu s investormi sa väčšinou doporučuje mať túto variantu pripravenú, ale odprezentovať skrátenú verziu (cca 2 stránky). Pokiaľ dostanete možnosť svoje nápady preniesť niekomu pri osobnom stretnutí, potom majte vždy na pamäti v zálohe váš elevator pitch. Elevator pitch (veľmi voľne preložené výťahový návrh) by nemal zabrať viac než minútu a mal by naopak stručne a jasne vysvetliť v čom je vaše podnikanie unikátne.