Čo nesmie chýbať vo vašom podnikateľskom pláne?

Podnikateľský plán (niekedy hovoríme zámer) je základným dokumentom, ktorý by mal spracovať každý začínajúci podnikateľ. Je užitočný pre vašu vlastnú potrebu a aj pre komunikáciu so zamestnancami a potencionálnymi investormi.

Neznamená to však, že musíte za každú cenu napísať 50 stránok zväčša o ničom. Forma a rozsah nie je taká dôležitá - ideálny podnikateľský plán neexistuje. Záleží hlavne na tom, ako sa chystáte svoj podnikateľský plán využiť. V zásuvke pod kopou zmlúv totiž nikomu nepomôže. Čo teda doň napísať tak, aby bol pre vás plán naozaj užitočný?

Myslite na publikum

Pre vaše vlastné potreby je nutné zamerať sa v pláne na dielčie úlohy, ktoré musíte splniť, aby ste dosiahli dlhodobé ciele. Ak však prezentujete svoj podnikateľský plán banke, potom pridajte veľké množstvo detailov o financovaní a o vašich praktických schopnostiach realizovať vaše myšlienky. Mať jeden podnikateľský plán pre všetkých nemá zmysel, majte poruke vždy obsiahlu a aj skrátenú verziu, ktorá stručne a jasne na 2 stránkach popíše o čo sa snažíte, aké prostriedky k tomu máte a čoho by ste radi dosiahli v blízkej aj vzdialenej budúcnosti.

Nemali by tu chýbať konkrétnejšie informácie o mieste a druhu podnikania, potom aj o niečo ezoterickejšie fakty. Vyšetrite si napríklad jednu sekciu, v ktorej sa ponoríte do vašich výhod oproti konkurencii a pridaných hodnôt pre zákazníkov.

Nechajte plán prirodzene rásť

Statický, stagnujúci podnikateľský plán je v dnešnej dobe už celkom k ničomu. Trh sa vyvíja veľmi rýchlo a ak nezvládnete dynamicky reagovať, potom vás ostatní nechajú v prachu ďaleko za sebou. Plán musí byť teda odrazom vašej stratégie v danú chvíľu, ktorá sa môže meniť. S plánom si nastavíte mantinely, ale určujete kroky, ktoré vedú k úspechu. Nebuďte príliš optimistický a pri predpokladanom vývoji počítajte aj so zlými až katastrofickými variantami. Pri písaní plánu môžete využiť veľké množstvo šablón dostupných online, ale nedržte sa rigidne prvej verzie, ktorú napíšete.

Urobte si poriadok v zdrojoch.

Napísanie podnikateľského plánu je skvelou príležitosťou urobiť si postupne poriadok a prehľad vo všetkých aspektoch podniku. Ujasnite si, kto má akú zodpovednosť, koľko peňazí a do akých oblastí podnikania musíte vynaložiť a napríklad aj to, akú čiastku si môžete dovoliť stratiť pri náhlom neúspechu. Dobre napísaný podnikateľský plán za vás problémy nevyrieši, ale pomôže vám ich predvídať a predchádzať im.

Dočítané? Registrujte sa a podnikajte na 100 %!

S vyššie zmienenými radami a prílivom nových zákazníkov z AAADopyt.sk pre Vás bude podnikanie hračka. Neveríte? Za posledný mesiac sme dodávateľom priniesli 1 000 dopytov v hodnote cez 5 000 000 €.

Získajte náskok v podnikaní a zanechajte nám na seba kontakt. Ozveme sa Vám späť ohľadne registrácie.

Odoslaním súhlasíte s podmienkam ochrany osobných údajov