Tí, ktorí s podnikaním začínajú, sú často zavalení najrôznejším papierovaním a dali by čokoľvek za to, aby z dokumentov na ich stole a počítači ubudlo. Nezriedka sa teda stane, že podcenia vytvorenie skutočne kľúčového dokumentu, ktorému sa hovorí marketingový plán.
Bez nej však bude ťažké predstaviť vaše myšlienky a konkrétne kroky investorom, zákazníkom a zamestnancom vašej firmy. Ak budete všetky vaše nápady nosiť len v hlave, čoskoro sa v nich stratíte. Čo by mal teda marketingový plán obsahovať a ako ho maximálne využiť pre prospech vášho podnikateľského snaženia?
Prvným krokom k spracovaniu marketingového plánu, je ujasnenie si vašej marketingovej stratégie. Do nej spadá mnoho prvkov, ale zjednodušene povedané sa jedná o vaše hlavné ciele a dlhodobú činnosť, ktorá vám pomôže dosiahnuť ich. V marketingovej stratégii sa odráža vaša snaha nájsť tu správnu zákaznícku základňu a spôsoby, ktorými sa odlíšite od konkurenčných poskytovateľov služieb/výrobcov.
Marketingový plán je potom zameraný na jednotlivé časti tejto dluhodobej stratégie. Niekomu by mohla pomôcť metafora armády. Strategickým rozhodnutím je napríklad snaha dobyť určité územie. Konkrétne posuny vojska, rozhodnutie o tom, kam bude smerovať zásobovanie atď., to patrí do taktických rozhodnutí. A marketingový plán je vaša taktika, ktorá má naplniť ciele stratégie.
Váš marketingový plán by nemal skončiť v rukách konkurencie, ale ani v šuplíku. Nepovažujte vytvorenie plánu za nejakú podnikateľskú povinnosť. Jedná sa o velmi šikovný nástroj komunikácie vašich zámerov ostatným a pri jeho tvorbe máte jedinečnú možnosť urobiť si skutočný poriadok vo vlastných myšlienkach. Forma alebo dĺžka marketingového plánu nieje dôležitá ak sa vďaka nemu dostanete ku konkrétnym výsledkom a nebude sa jednať len o výpočet planých rečí.